torsdag 10. september 2015

Forventninger

Hege fra Internasjonalt Servicekontor ga oss en liten liste med tips vi kunne blogge om. Denne listen synes jeg var veldig kjekk derfor har jeg tenkt til å låne en del av disse punktene, og skrive litt om tanker før avreise.

Hvorfor søkte jeg meg ut?
Jeg søkte fordi jeg syntes det hørtes spennende og interessant ut. Dette var en flott mulighet for meg til å gjøre lærlingtiden min enda mer lærerik. Dessuten er det viktig å få innblikk i faget i andre steder av verden, selv om det betyr at man da må litt utenfor komfortsonen.

Forskjeller fra Norge
Jeg forventer at de gjør en del ulike ting på kjøkkenet i Italia i forhold til her hjemme. På samme tid er det en del ting som er likt, fagbegreper betyr ofte det samme de aller fleste steder i verden. Dette gjelder også utstyr som man bruker på et kjøkken. Italia har nok en del annerledes levemåte enn det vi har, men jeg forventer ingen enorme ulikheter verken på eller av jobb.

Utfordinger
Jeg kommer til å møte på haugevis med utfordinger der nede. Som feks språk, ny arbeidsplass, nye mennesker (både norske, og italienske), nytt miljø og ikke minst det og ikke bo hjemme. Utfordingene kommer til å være overkommelige for det meste, men det kommer sikkert dager da alt føles håløst og. Noe som også kan skje hjemme. Først og fremst vil jeg si språket er den største utfordingen selv om jeg har studert noe hjemme før jeg drar. Deretter vil jo ny abreidsplass og nye kollegaer komme på andreplass. Da det kommer til hjemmelengsel så oppleves det helt forskjellig fra person til person men vi i gruppa har fått tips om hvordan vi skal takle det best mulig. At vi tar med hverandre på ting, slik at man ikke rekker å tenke så mye over savnet.

Mat
Jeg gleder meg masse til å lage ordentlig pasta, og ikke minst pizza. På samme tid vil jeg gjerne bli kjent med mat som ikke er så stereotypisk for nødvendigvis Italia, men for byen og øya. Den lokale maten. Med tanke på at det er en øy, og byen ligger ved havet vil jeg tro at sjømat preger en del av kosten. Uansett blir det veldig spennende både og smake og lage de ulike rettene. Det blik nok lite elg, som er varemerket på arbeidsplassen min, der nede.

Opplevelser
Hele turen i seg selv blir jo en megastor opplevelse, men jeg har lyst til å finne på ting der nede som feks båtturer, gå turer til fots og bli kjent med både by og øya. At man får med seg så mye som mulig da man først er der.

Dette var bare et lite knippe av de tankene som går i hodet på meg om dagen.

- Ane






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar